.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ماجرای بازگشت اشیای تاریخی از موزه هگمتانه به تهران چه بود؟
ماجرای بازگشت اشیای تاریخی از موزه هگمتانه همدان به تهران این روزها در فضای مجازی و برخی رسانه ها بازتاب پیدا کرده است.
ماجرای بازگشت اشیای تاریخی از موزه هگمتانه به تهران چه بود؟

شمال نیوز : اوایل شهریور ماه یازده شی تاریخی دوره هخامنشی و ساسانی پس از انتقال به همدان در موزه هگمتانه به نمایش گذاشته شد.

 

همان زمان نیز اعلام شد که نمایش این اشیا به شکل موقت بوده و بعد از زمان اعلام شده به موزه ملی ایران باستان در تهران بازمی گردند.

 

این یازده شی تاریخ که به جرات می توان گفت ارزشمندترین اشیای تاریخی کشف شده در ایران به شمار می روند شامل این ۱۱ اثر تاریخی نمایانگر شکوه و عظمت هگمتانه است و شامل «ریتون طلایی هخامنشی»، «سر ستون هخامنشی»، «کاسه زرین با نقوش گیاهی»، «دستبند طلا با نقش قوچ»، «خنجر طلایی»، «دستبند زرین با نقش شیر هخامنشی‌»، «ظرف نقره آمفورای سیمین»، «جام نقره آمفورای سیمین»، «بشقاب نقره سیمین» و «بشقاب زراندود سلطنتی» بودند.

 

در مدت کمتر از پنج روز نمایش این اشیا ۱۰ هزار نفر از آن بازدید کردند و وعده هایی نیز برای تمدید نمایش آنها در موزه هگمتانه به دلیل استقبال بالای مردم داده شد.

 

با این حال جمع آوری و بازگشت این اشیای تاریخی یک روز زودتر از موعد مقرر در فضای مجازی و برخی رسانه ها بازتاب داشت.

 

مسایل امنیتی و حفاظتی دلیل جابه جایی زمان پایان کار موزه اشیای تاریخی

 

محسن معصوم علیزاده  اظهار کرد: این اشیای تاریخی به درخواست ما و موافقت وزارت میراث فرهنگی از موزه ملی به موزه هگمتانه انتقال یافت و بازگشت آنها با رعایت تدابیر امنیتی خاص مشخص شده بود.

 

وی،دلیل تفاوت زمان اعلام شده برای بازدید از موزه و پایان کار آنرا مسایل امنیتی و حفاظتی عنوان کرد و اضافه کرد: هدف از انتقال این اشیای تاریخی به همدان، ملموس‌تر شدن آثار هگمتانه برای رویت ارزیابان ثبت جهانی بود و در کنار آن تصمیم بر این شد تا در این مدت زمانبندی شده، در معرض دید عموم نیز قرار بگیرد.

 

معصوم علیزاده خاطرنشان کرد: این اشیای تاریخی و از ارزش بالایی برخوردار بودند که به صورت امانت به همدان آورده شد و در زمان تعیین شده نیز به موزه ملی بازگشت داده شد.

 

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی همدان ادامه داد: این اشیا در شرایط آب و هوایی خاص و ویژه ای نگهداری می‌شوند و به مراقب ویژه نیازمند هستند و همچنین حمل و انتقال و نگهداری آنها به تدابیر ویژه امنیتی نیاز دارد.

 

وی با بیان اینکه برخی رسانه ها به جای پرداختن به اصل موضوع به حواشی توجه داشتند،افزود: این اقدام یک کار بی نظیر بود که با همراهی دولتمردان و وزارت میراث فرهنگی و حمایت ویژه استاندار رقم خورد، چرا که انتقال این اشیا،نگهداری آنها و بازگشت آنها با توجه به ارزش آنها یک کار حساس و پیچیده بود که هرکسی مسوولیت آنرا نمی پذیرفت.

 

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی همدان افزود: این اشیا نماد و هویت تاریخ سرزمین ما هستند و صیانت از آنها و نگهداشت شان از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

  فارغ از حاشیه پیش آمده در رابطه با زمان پایان موزه نمایش این اشیای تاریخی که در فضای مجازی و برخی رسانه ها بازتاب داشت و نباید اجازه داد اصل کار و اقدام زیبای صورت گرفته تحت شعاع این موضوع قرار بگیرد،به نظر می رسد نباید از کار ارزشمند میراث فرهنگی و استاندار همدان در برپایی این موزه غافل شد، اشیایی که حتی در موزه ایران باستان نیز همیشه امکان دیدن آنها فراهم نیست اما بواسطه تلاش های فراوان مسوولان استانی و با نظر مساعد وزارت میراث فرهنگی، مشاهده آنها برای همدانی ها و سایر هموطنان در دیار هگمتانه فراهم شد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.105 seconds.